niedziela, 6 sierpnia 2023

Lotnictwo 6/2023. LanceRy na emeryturę

 

Służba legendarnych myśliwców MiG-21 nieuchronnie dobiega końca. Właśnie przeszły na zasłużoną emeryturę jednego z ostatnich, nie tylko w Europie użytkowników, jakim była Rumunia. Samolot ten jest fenomenem na skalę światową, jeżeli chodzi o długowieczność wśród myśliwców. I choć we flocie USA i Rosji można spotkać samoloty dorównujące wiekiem konstrukcji Fishbedowi, a pod względem wieku poszczególnych egzemplarzy znacznie starsze B-52, Tu-95 czy KC-135, to w grupie samolotów bojowych klasy lekkiej jest on wyjątkiem. Co ciekawe swoją długowieczność zawdzięcza nie tyle doskonałości konstrukcji, co jej prostocie i ekonomii oraz szczęśliwym zbiegom okoliczności w zakresie geopolityki. Czas biegnie jednak nieubłaganie i żywotność techniczna ostatnich egzemplarzy jest już na wyczerpaniu. Nie jest też tajemnicą, że od pewnego czasu pełnią one co najwyżej rolę samolotów wsparcia moralnego. Z pułapki MiGa-21 udało się ostatnio wyjść Rumunom, którzy nabyli sporą liczbę używanych samolotów F-16. Paradoksalnie kolejnego długowiecznego typu, który jak wszystko na to wskazuje, pobije rekordy długowieczności MiGa-21, jednego ze swoich pierwszych potencjalnych poprzedników. Co prawda metrykalnie jest on o osiemnaście lat młodszy, lecz nadal, co najmniej przez kilka lat znajdować się będzie w produkcji, a w służbie dużo, dużo dłużej.


TOP 3 magazynu:

MiG-21 Lancer. Obszerny (18 stron) materiał przedstawiający historię służby samolotów MiG-21 w lotnictwie Rumunii, od wprowadzenia pierwszych maszyn do służby pod koniec roku 1962, do pożegnania ostatnich maszyn zmodernizowanych do standardu LanceR w maju 2023 r. Jak wynika z tytułu artykułu, szczególny nacisk położono na ostatni etap ich eksploatacji, a właściwie drugie życie, jakie otrzymały leciwe już maszyny w skutek modernizacji do nowego standardu LanceR. I choć przyczyny ekonomiczne ograniczyły zakres modernizacji w zasadzie do nowego radaru i awioniki, to i tak nastąpił skokowy wzrost możliwości bojowych. W połączeniu z naprawdę pokaźną liczbą 110 zmodernizowanych maszyn, proces poważnie wzmocnił możliwości operacyjne rumuńskiego lotnictwa.

Autorzy artykułu opisują historię modernizacji oraz dalszą, nie do końca udaną służbę samolotów. Cennym uzupełnieniem licznych barwnych zdjęć są tabelaryczne zestawienia wszystkich LanceRów: nr taktyczny, nr seryjny i uwagi – zakończenie służby. Jedynym niedostatkiem w tym zakresie jest brak choćby jednego zdjęcia kokpitu zmodernizowanych maszyn. Troszkę razi skrót myślowy „minimalny pułap do lądowania”, ale poza tym tekst jest całkiem nieźle napisany.

2. Suchoj Su-24. W drugiej części monografii samolotu opisano jego służbę w lotnictwie Rosji, najpierw radzieckiej, później pieriestrojkowej, a od ponad dwóch dekad putinowskiej. Dla mnie osobiście niedostatkiem jest bardzo pobieżne wspomnienie o pobycie tych maszyn na polskiej ziemi. Ale cóż, taki widać był zamysł Autora co do kształtu i spójności materiału.

3.Siły Powietrzne Sudanu. Nie wiem czy kolejny artykuł z serii był zaplanowany wcześniej czy nie. W każdym razie prezentacja lotnictwa Sudanu jest jak najbardziej uzasadniona i aktualna w kontekście toczącej się tam ostatnio wojny domowej. Zestaw samolotów bardzo ciekawy i zróżnicowany, tekst bardzo aktualny, jak zwykle u L.A. Wieliczko profesjonalny.

  

Powiązane wpisy: 

Lotnictwo 5/2023. Białe nosy - wspomnienia z młodości
Lotnictwo 4/2023. MiGi, efy i co jeszcze?
Lotnictwo 3/2023 – dominacja samolotów Made in CCCP
Lotnictwo 2/2023 – smukłoskrzydły terrorysta
Lotnictwo 1/2023 – partner czy może sojusznik?
Lotnictwo 12/2022 – ukraińska pętla beznadziei
Lotnictwo 11/2022 – Su-25 w trzech odsłonach
Lotnictwo 10/2022 – Czy w Radomiu będzie święto MiGa?
Lotnictwo 9/2022 – pilna potrzeba czy zakupomania?
Lotnictwo 7-8/2022 – wiatr ze wschodu, Dalekiego Wschodu
Lotnictwo 6/2022 – lato latających olbrzymów
Lotnictwo 5/2022 – modernizacja u Bratanków
Lotnictwo 4/2022 – wojna dzień po dniu
Lotnictwo 3/2022 – pocztówki z wojny
lot-nisko: Lotnictwo 2/2022 – mosty, mosty, mosty
Lotnictwo AI 1/2022 – przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo AI 12/2021 – rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz