Służba legendarnych myśliwców MiG-21 nieuchronnie
dobiega końca. Właśnie przeszły na zasłużoną emeryturę jednego z ostatnich, nie
tylko w Europie użytkowników, jakim była Rumunia. Samolot ten jest fenomenem na
skalę światową, jeżeli chodzi o długowieczność wśród myśliwców. I choć we
flocie USA i Rosji można spotkać samoloty dorównujące wiekiem konstrukcji Fishbedowi, a pod względem wieku
poszczególnych egzemplarzy znacznie starsze B-52, Tu-95 czy KC-135, to w grupie
samolotów bojowych klasy lekkiej jest on wyjątkiem. Co ciekawe swoją
długowieczność zawdzięcza nie tyle doskonałości konstrukcji, co jej prostocie i
ekonomii oraz szczęśliwym zbiegom okoliczności w zakresie geopolityki. Czas
biegnie jednak nieubłaganie i żywotność techniczna ostatnich egzemplarzy jest
już na wyczerpaniu. Nie jest też tajemnicą, że od pewnego czasu pełnią one co
najwyżej rolę samolotów wsparcia moralnego. Z pułapki MiGa-21 udało się
ostatnio wyjść Rumunom, którzy nabyli sporą liczbę używanych samolotów F-16.
Paradoksalnie kolejnego długowiecznego typu, który jak wszystko na to wskazuje,
pobije rekordy długowieczności MiGa-21, jednego ze swoich pierwszych potencjalnych
poprzedników. Co prawda metrykalnie jest on o osiemnaście lat młodszy, lecz
nadal, co najmniej przez kilka lat znajdować się będzie w produkcji, a w
służbie dużo, dużo dłużej.
TOP 3 magazynu:
MiG-21 Lancer.
Obszerny (18 stron) materiał przedstawiający
historię służby samolotów MiG-21 w lotnictwie Rumunii, od wprowadzenia
pierwszych maszyn do służby pod koniec roku 1962, do pożegnania ostatnich maszyn
zmodernizowanych do standardu LanceR w maju 2023 r. Jak wynika z tytułu artykułu, szczególny nacisk położono na ostatni etap ich eksploatacji, a właściwie drugie
życie, jakie otrzymały leciwe już maszyny w skutek modernizacji do nowego
standardu LanceR. I choć przyczyny ekonomiczne ograniczyły zakres modernizacji
w zasadzie do nowego radaru i awioniki, to i tak nastąpił skokowy wzrost
możliwości bojowych. W połączeniu z naprawdę pokaźną liczbą 110 zmodernizowanych
maszyn, proces poważnie wzmocnił możliwości operacyjne rumuńskiego
lotnictwa.
2. Suchoj
Su-24. W drugiej części monografii samolotu opisano jego służbę w
lotnictwie Rosji, najpierw radzieckiej, później pieriestrojkowej, a od ponad
dwóch dekad putinowskiej. Dla mnie osobiście niedostatkiem jest bardzo pobieżne
wspomnienie o pobycie tych maszyn na polskiej ziemi. Ale cóż, taki widać był
zamysł Autora co do kształtu i spójności materiału.
3.Siły
Powietrzne Sudanu. Nie wiem czy kolejny artykuł z
serii był zaplanowany wcześniej czy nie. W każdym razie prezentacja lotnictwa
Sudanu jest jak najbardziej uzasadniona i aktualna w kontekście toczącej się
tam ostatnio wojny domowej. Zestaw samolotów bardzo ciekawy i zróżnicowany,
tekst bardzo aktualny, jak zwykle u L.A. Wieliczko profesjonalny.
Powiązane wpisy:
Lotnictwo 5/2023. Białe nosy - wspomnienia
z młodości
Lotnictwo 4/2023. MiGi, efy i co
jeszcze?
Lotnictwo 3/2023 – dominacja samolotów
Made in CCCP
Lotnictwo 2/2023 – smukłoskrzydły
terrorysta
Lotnictwo 1/2023 – partner czy może
sojusznik?
Lotnictwo 12/2022 – ukraińska pętla
beznadziei
Lotnictwo 11/2022 – Su-25 w trzech
odsłonach
Lotnictwo 10/2022 – Czy w Radomiu będzie święto MiGa?
Lotnictwo 9/2022 – pilna potrzeba czy zakupomania?
Lotnictwo 7-8/2022 – wiatr ze wschodu, Dalekiego Wschodu
Lotnictwo 6/2022 – lato latających olbrzymów
Lotnictwo 5/2022 – modernizacja u Bratanków
Lotnictwo 4/2022 – wojna dzień po dniu
Lotnictwo 3/2022 – pocztówki z wojny
lot-nisko: Lotnictwo 2/2022 – mosty, mosty, mosty
Lotnictwo AI 1/2022 – przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo AI 12/2021 – rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz