poniedziałek, 3 listopada 2025

Lotnictwo numer specjalny 25. Po co to wszystko, przecież jest Internet? 

Wydarzenia ostatnich miesięcy i dni sprawiają, że coraz częściej spoglądamy w niebo. Z niepokojem co niechcianego i kiedy może nadlecieć. Z nadzieją, że wojsko, w tym samoloty, nasze i naszych sojuszników obronią nas w razie godziny W. Nie od rzeczy będzie więc zapoznanie się z zasobami lotniczymi państw NATO, zwłaszcza w zakresie maszyn bojowych. Zestawienie ilościowe i jakościowe tego zasobu sojuszu daje pojęcie o jego sile, bądź jak kto woli słabości. Pamiętać trzeba, że dane te są tylko wycinkiem wiedzy na temat możliwości sił powietrznych poszczególnych państw, jak i całego NATO. Wyszkolenie pilotów, dostępne uzbrojenie i wyposażenie maszyn, stopień gotowości bojowej, wsparcie systemów rozpoznania i dowodzenia, sprawność logistyki i wiele innych czynników wpływa na efektywność lotnictwa bojowego. Że tak właśnie jest pokazuje wojna za naszą wschodnią granicą. Lotnictwo Rosji w ujęciu liczbowym wyglądało i wygląda nadal potężnie, a jak jest naprawdę widzimy na co dzień. Z drugiej strony nawet najnowsze uzbrojenie lotnicze dostarczane Ukrainie użyte przez ich samoloty pozbawione całego wspomnianego wyżej wsparcia jest znacznie mniej efektywne niż mogłoby być w przypadku zintegrowanych sił NATO lub chociaż poszczególnych państw z dobrze funkcjonującym systemem naczyń połączonych w obrębie armii. Zagadnienia te są jednak bardzo złożone, niejednoznaczne i trudne do oszacowania nawet dla specjalistów w lotniczych mundurach. Dla szerszej rzeszy odbiorców pozostaje zapoznanie się z tym, czym i w jakiej ilości dysponują poszczególne armie. Dla sympatyka lotnictwa, wojskowości, innych osób lubiących wiedzieć więcej lub dla dziennikarzy to w zupełności wystarcza. Problemem dnia dzisiejszego jest kwestia, skąd taką wiedzę brać: rzetelną, aktualną, podaną w skondensowanej i łatwo przyswajalnej formie oraz wolną od dezinformacji czy wiedzy „domorosłych ekspertów z netu”.
Jak dla mnie, idealnym zasobem tego typu wiedzy na dzień dzisiejszy jest tegoroczny numer specjalny magazynu Lotnictwo.
Na 98 stronach niezawodny Leszek A. Wieliczko prezentuje zestawienie samolotów bojowych Sojuszu Północnoatlantyckiego z podziałem na poszczególne państwa. Uzupełnieniem tabelek z zestawieniem liczby poszczególnych typów maszyn oraz jednostek je eksploatujących jest zwięzły tekst opisujący historię wprowadzenia do eksploatacji, modernizacji, uzbrojenia i wyposażenia, dzień dzisiejszy i przyszłość poszczególnych typów maszyn. Ponadto dla każdego nowoczesnego typu lub najnowszych wersji samolotów, które są i/lub będą w eksploatacji poświęcono krótką natkę je opisującą. Jeśli do tego dodać bardzo dobrej jakości, ciekawe zdjęcia, wysokiej klasy papier i druk oraz – co bardzo ważne – przystępny, wolny od błędów tekst to mamy całkiem zgrabną, spójną publikację.  
Dzień dzisiejszy lotnictwa NATO w jednym miejscu, estetycznie, merytorycznie i raczej bez manipulacji.
Wybieram papier.

Powiązane wpisy:

Lotnictwo 7-8/2025. Mit podniebnych rycerzy
Lotnictwo 6/2025. Putina z Zełenskim nieformalny sojusz
Lotnictwo AI 5/2025. Antek wiecznie żywy5-antek-wiecznie-zywy.html
Lotnictwo AI 4/2025. Samolot „prezydencki”
Lotnictwo AI 3/2025. Samoloty pasażerskie – dynamiczna stagnacja
Lotnictwo AI 2/2025. Magia pierwszego razu
Lotnictwo AI 1/2025. Samba, kawa i Millenium
Lotnictwo AI 12/2024. Tuba propagandowa pełna marketingowego bełkotu
Lotnictwo AI 1/2025. Samba, kawa i Millenium
Lotnictwo AI 11/2024. Polska śmigłowcami stoi
Lotnictwo AI 10/2024. Staruszek Hercules, początki
Lotnictwo AI 9/2024. Polski przemysł lotniczo-kosmiczny – rozkwit czy agonia?
Lotnictwo AI 8/2024. Ciekawie, solidnie, atrakcyjnie?
Lotnictwo AI 7/2024. Niszowiec z kraju klonowego liścia
Lotnictwo AI 6/2024. Szerokokadłubowy Embraer
Lotnictwo AI 5/2024. Rok F-16 w Europie wschodniej
Lotnictwo AI 4/2024. Lotnicze dylematy Wuja Sama
Lotnictwo AI 3/2024. Stare i nowe Herculesy Trójkąta Weimarskiego
Lotnictwo AI 2/2024. Samoloty (roz)bojowe?
Lotnictwo AI 1/2024. Konkurencja i lobbing wśród magazynów lotniczych
Lotnictwo AI 12/2023. Historia coraz bardziej odległa, przyszłość coraz bardziej niepewna
Lotnictwo AI 11/2023. Podniebna artyleria
Lotnictwo AI 9/2023 – żółta kartka za bylejakość
Lotnictwo AI 8/2023 – odmitologizowanie Concordskiego
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 5,6/2023 – granice kryptoreklamy
Lotnictwo AI 4/2023 – PZL-130 Orlik – po co nam to było?
Lotnictwo AI 3/2023 – bylejakość Boeinga tuczy Airbusa
Lotnictwo AI 1/2023 – modernizacja po amerykańsku
Lotnictwo AI 12/2022 – numer wiele objaśniający
Lotnictwo AI 11/2022 – przekleństwo Jaskółki
Lotnictwo AI 10/2022 – szklane kule Airbusa i Boeinga
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 8/2022 – śmigłowiec, którego nie ma
Lotnictwo AI 7/2022 – spalone marzenie
Lotnictwo AI 6/2022 – drony po polsku
Lotnictwo AI 5/2022. Zbrojne niebo nad nami
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny 
Lotnictwo 1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem? Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz