poniedziałek, 10 listopada 2025

Lotnictwo AI 10/2025. Zastanawiające milczenie

Program JSF (Joint Strike Fighter) to ponad trzy dekady intensywnych prac nad opracowaniem i wprowadzeniem do służby samolotu wielozadaniowego piątej generacji, który na wiele lat miał zapewnić przewagę lotnictwa USA i ich sojuszników nad potencjalnymi przeciwnikami. Jako następca gównie samolotów F-16 miał przed sobą niemal pewną sprzedaż wielu setek, a nawet tysięcy egzemplarzy i dominację przemysłu lotniczego USA w przestrzeni państw „demokratycznego zachodu”. Jak to zwykle bywa przy tak rozbudowanych i ambitnych projektach, z czasem pojawiały się problemy generujące kolejne opóźnienia i lawinowy wzrost kosztów. Sytuację dodatkowo komplikuje międzynarodowy charakter przedsięwzięcia i globalne rozproszenie podwykonawców. Na przestrzeni lat program ten stał się książkowym przykładem niezbyt efektywnego zarządzania tak dużym przedsięwzięciem oraz wątpliwych relacji na styku przemysłu, wojska i polityki. Mimo wyprodukowania już ponad tysiąca maszyn, do dziś nie dopracowano i nie wdrożono docelowej wersji oprogramowania. W przypadku tego „latającego komputera z fuzją danych” ma to kluczowe znaczenie dla posiadanych zdolności operacyjnych maszyny. O ile w USA sprawa jest szeroko komentowana i analizowana, o czym wiele napisano w październikowym numerze Lotnictwo AI, to zastanawiająca jest cisza nad tym problemem, jaka roztacza się wśród sojuszników USA, którzy ten samolot nabyli i ciągle nie mają go w wersji finałowej. Jest też kilka maszyn, które latają w Stanach z biało-czerwonymi, lub raczej biało-szarymi, szachownicami. One też, jak wszystkie inne F-35, nie mają docelowego oprogramowania TR-3/Block 4, choć w mediach wspominano, że wszystkie dostarczone Polsce samoloty będą już w tym standardzie. Podobnie dziwnie cicho jest w innych krajach europejskich na temat ciągłej ułomności dostarczanych maszyn. W świetle informacji, o kolejnych opóźnieniach powinno to budzić niepokój oraz zainteresowania massmediów i polityków. Wszak kontrakt wart jest grube miliardy.
 
TOP 3
1. Problemy i opóźnienia programu F-35. Nie pierwszy już materiał P. Heskiego opisujący problemy trapiące program F-35. Tym razem garść aktualnych informacji. Nie są one zbyt optymistyczne, o czym piszę wyżej. Co do samego artykułu, trochę niepokoi, że przez wiele lat Autor nie nauczył się odróżniać polskiego biliona od anglosaskiego tryliona. Podaje on, że koszt programu F-35 ma przekroczyć 2 tryliony dolarów, podczas gdy w stosowanej w Polsce terminologii będą ta dwa biliony – dwa tysiące miliardów $, różnica to sześć zer!
 
2. Rosyjskie uzbrojenie lotnicze. Rakiety kierowane powietrze-powietrze. Kolejna część cyklu P. Butowskiego omawiającego współczesne uzbrojenie rosyjskiego lotnictwa. Tym razem rakiety średniego i dalekiego zasięgu: R-77 i R-33 i R-37. Zwłaszcza te o największym zasięgu ciągle odgrywają dużą rolę w konflikcie rosyjsko-ukraińskim, skutecznie ograniczając działanie ukraińskiego lotnictwa nad i w okolicy pola walki, co znacząco zmniejsza zasięg oddziaływania ukraińskich środków powietrze-ziemia i powietrze-powietrze.
3. NorthropGrumman. Wsparcie polskiego bezpieczeństwa. Wśród kilku materiałów „informacyjno-promocyjnych” publikowanych w związku z kolejną edycją kieleckiego MSPO wybrałem właśnie ten. Po pierwsze nie ma w nim zbyt nachalnej agitacji i typowo marketingowego bełkotu. Po drugie, Autor przedstawi interesujące zestawienie wad i zalet systemów radarowych samolotów E-2D oraz E-7. W świetle potrzeb polskiej armii artykuł bardzo ciekawy. Po trzecie, opisano także problemy i opóźnienia programu pocisków antyradarowych AARGM-ER, które zamówiło także polskie lotnictwo. Co więcej dopiero ich wprowadzenie na uzbrojenie da nam zdolności do zwalczania stacji radarowych przeciwnika.
 
Powiązane wpisy:

Lotnictwo AI 9/2025. Straszenie MiGiem
Lotnictwo AI 8/2025. Bomby dla Nobla
Lotnictwo AI 7/2025. Powolny zmierzch latających dysków
Lotnictwo AI 6/2025. Srebrny jubileusz najszlachetniejszych ze szlachetnych
Lotnictwo AI 5/2025. Antek wiecznie żywy5-antek-wiecznie-zywy.html
Lotnictwo AI 4/2025. Samolot „prezydencki”
Lotnictwo AI 3/2025. Samoloty pasażerskie – dynamiczna stagnacja
Lotnictwo AI 2/2025. Magia pierwszego razu
Lotnictwo AI 1/2025. Samba, kawa i Millenium
Lotnictwo AI 12/2024. Tuba propagandowa pełna marketingowego bełkotu
Lotnictwo AI 1/2025. Samba, kawa i Millenium
Lotnictwo AI 11/2024. Polska śmigłowcami stoi
Lotnictwo AI 10/2024. Staruszek Hercules, początki
Lotnictwo AI 9/2024. Polski przemysł lotniczo-kosmiczny – rozkwit czy agonia?
Lotnictwo AI 8/2024. Ciekawie, solidnie, atrakcyjnie?
Lotnictwo AI 7/2024. Niszowiec z kraju klonowego liścia
Lotnictwo AI 6/2024. Szerokokadłubowy Embraer
Lotnictwo AI 5/2024. Rok F-16 w Europie wschodniej
Lotnictwo AI 4/2024. Lotnicze dylematy Wuja Sama
Lotnictwo AI 3/2024. Stare i nowe Herculesy Trójkąta Weimarskiego
Lotnictwo AI 2/2024. Samoloty (roz)bojowe?
Lotnictwo AI 1/2024. Konkurencja i lobbing wśród magazynów lotniczych
Lotnictwo AI 12/2023. Historia coraz bardziej odległa, przyszłość coraz bardziej niepewna
Lotnictwo AI 11/2023. Podniebna artyleria
Lotnictwo AI 9/2023 – żółta kartka za bylejakość
Lotnictwo AI 8/2023 – odmitologizowanie Concordskiego
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 5,6/2023 – granice kryptoreklamy
Lotnictwo AI 4/2023 – PZL-130 Orlik – po co nam to było?
Lotnictwo AI 3/2023 – bylejakość Boeinga tuczy Airbusa
Lotnictwo AI 1/2023 – modernizacja po amerykańsku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz