Supermarine Spitfire XVI
stanowi jeden z ciekawszych i bardziej wartościowych, blisko związanych z
historią polskich skrzydeł, eksponatów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Jednakże
pozyskanie w roku 1977 maszyny o numerze ewidencyjnym SM411 do dziś budzi wiele
kontrowersji. Ich powodem jest sposób pozyskania eksponatu polegający na
wymianie za De Havillanda DH 9a z roku 1918. Z jednej strony za poważnie
uszkodzony wrak, nie związany z historią polskich skrzydeł otrzymano
praktycznie kompletny samolot w dobrym stanie technicznym. Z drugiej strony w
zamian za model powszechnie dostępny, liczny w zbiorach muzealnych i prywatnych
kolekcjach, w tym zdolnych do lotu, oddano unikatowy eksponat o o wiele
większej wartości historycznej. Spór ten nie zostanie zapewne nigdy jednoznacznie
rozstrzygnięty, nie będę też w nim zajmował stanowiska. Nie ulega jednak wątpliwości,
że w zbiorach krakowskiego muzeum mamy Spitfire późnej wersji produkcyjnej,
wyprodukowanego w roku 1944, który z historią polskich skrzydeł łączy tylko typ i
model statku powietrznego. Po wielu latach okazuje się jednak, że jakieś
niewielkie związki istnieją, gdyż tym właśnie egzemplarzem latało co najmniej dwóch
polskich pilotów. Co prawda wiele lat po wojnie i raczej incydentalnie, ale
zawsze.
TOP 3 magazynu:
1. Polscy piloci krakowskiego Spitfire’a. Niestrudzony w tropieniu historii polskich skrzydeł
Wojtek Matusiak publikuje artykuł, w którym prezentuje sylwetki dwóch pilotów
PSP, Bolesława Jana Czerwińskiego oraz Narcyza Dajdy. Obaj rozpoczęli szkolenie
lotnicze i służbę już na Wyspie Ostatniej Nadziei i na niej po wojnie
pozostali. Wspólną cechą ich późniejszej służby były loty wykonane właśnie na
Spitfire SM411. Ten epizod stanowi okazję do prześledzenia ich lotniczych
życiorysów, z jednej strony typowych dla licznej grupy polskich pilotów, którzy nie zdążyli powąchąć prochu we wrześniu 1939 r. Z
drugiej, co nie było tak częste, różniącej się pozostaniem w czynnej służbie
RAF jeszcze przez wiele lat po wojnie. Bardzo ciekawy przyczynek do historii
polskich skrzydeł, tej odległej –
na obczyźnie, i tej tu i teraz – w krakowskim
muzeum.
2. Zestrzelić czy nie zestrzelić? Cz. II. Kontynuacja artykułu z lipcowego numeru SP ML z roku
ubiegłego. Tym razem Autor przedstawia analizę stanu formalno-prawnego kwestii
potencjalnego zestrzelenia samolotu załogowego, który jest podejrzany – w
mniejszym lub większym stopniu – o wrogie, terrorystyczne zamiary i może być do
takiego celu wykorzystany. Długi wywód jest, jak na napisany przez prawnika, przejrzysty
oraz zrozumiały i prowadzi do jasnej konkluzji. Na dzień dzisiejszy nie ma formalnej
możliwości zestrzelenia polskiego statku powietrznego nawet w przypadku
pewności (sic!), że będzie użyty do ataku terrorystycznego. Nieco większe, choć
także raczej teoretycznie, są możliwości zestrzelenia statku obcego. Odpowiedź
na rodzące się pytania znajdziecie zapewne w wielu miejscach, w tym jednakże
jest ona na wyciagnięcie ręki.
3. Poggio Dart 2023. Jedna z wielu relacji z kolejnych ćwiczeń lotniczych, jednych z wielu
jakie odbyły się w roku poprzednim. Co ciekawe, ich głównym organizatorem i
aktorem było NATOwskie Mobilne Centrum Dowodzenia i Kierowania Lotnictwem.
Autorzy zwracają uwagę na to, że w ćwiczeniu wzięły udział jedne z najstarszych
(Harrier) i najnowsze (F-35) samoloty sojuszu. Ważniejszy jest jednak cel i
zakres ćwiczeń, które koncentrowały się na przetrenowaniu przerzutu, uruchomienia i funkcjonowania centrum
dowodzenia w rejonie operacji (planowanych lub pilnie rozpoczętych) na teatrze
działań odległym od stacjonarnych centrów dowodzenia. O tym elemencie działań
lotniczych nie mówi się zbyt często, choć stanowią one integralną część
praktycznie każdych działań zbrojnych, zwłaszcza ekspedycyjnych. W artykule
pełno jest akronimów różnych komórek organizacyjnych, systemów i procesów, od
których laikowi może zakręcić się w głowie. Ogólnie jednak da się tekst
przełknąć bez większych problemów.
Niestety, jak zwykle
ostatnio, w serwisie informacyjnym pojawiło się kilka błędów. Ciekawe dlaczego
redakcja nie sprawdzi jeszcze raz przed drukiem co i jak napisali. Skoro błędy
zdarzają się nagminnie, może przed drukiem na tych kila stron spojrzałby sam
Redaktor Naczelny. W końcu to on swoim nazwiskiem firmuje jakość numeru.
Powiązane wpisy:
Skrzydlata Polska ML 2/2024. Błędy duże, małe i malutkie
Skrzydlata Polska ML 1/2024. Jaki pierwszy
numer, taki cały rok?
Skrzydlata Polska ML 12/2023. Samolot nie dla każdego
Skrzydlata Polska ML 11/2023 – pomysł na DOLa
Skrzydlata Polska ML 10/2023 – wodorowa nadzieja
Skrzydlata Polska ML 9/2023 – rozmyta przyszłość lotnictwa
Skrzydlata Polska ML 7/2023 – nam strzelać nie kazano
Skrzydlata Polska ML 6/2023 - wojsko w cywilu
Skrzydlata Polska ML 5/2023 – pożegnanie papugi
Skrzydlata Polska ML 4/2023 – politykierstwo ponad fakty, z lotnictwem w tle
Skrzydlata Polska ML 3/2023 – wojna odkryta
Skrzydlata Polska ML 2/2023 – pożegnania, pożegnania, pożegnania
Skrzydlata Polska 12/2022. Hypki na Papieża
Skrzydlata Polska 11/22 – od Raptora do „traktora”
Skrzydlata Polska 10/22 – Alicja w krainie prądu
Skrzydlata Polska 8/22 – Zamierające pokazy
Skrzydlata Polska 7/22 – pomiędzy rzeczywistością a fantazją
Skrzydlata Polska 6/22 – niskoemisyjna
Skrzydlata Polska 5/22 – helikopter z wyciągarką
Skrzydlata Polska 4/22 – wojna? Jaka wojna?
Skrzydlata Polska – magazyn sprzeczności
Skrzydlata Polska ML 12/2023. Samolot nie dla każdego
Skrzydlata Polska ML 11/2023 – pomysł na DOLa
Skrzydlata Polska ML 10/2023 – wodorowa nadzieja
Skrzydlata Polska ML 9/2023 – rozmyta przyszłość lotnictwa
Skrzydlata Polska ML 7/2023 – nam strzelać nie kazano
Skrzydlata Polska ML 6/2023 - wojsko w cywilu
Skrzydlata Polska ML 5/2023 – pożegnanie papugi
Skrzydlata Polska ML 4/2023 – politykierstwo ponad fakty, z lotnictwem w tle
Skrzydlata Polska ML 3/2023 – wojna odkryta
Skrzydlata Polska ML 2/2023 – pożegnania, pożegnania, pożegnania
Skrzydlata Polska 12/2022. Hypki na Papieża
Skrzydlata Polska 11/22 – od Raptora do „traktora”
Skrzydlata Polska 10/22 – Alicja w krainie prądu
Skrzydlata Polska 8/22 – Zamierające pokazy
Skrzydlata Polska 7/22 – pomiędzy rzeczywistością a fantazją
Skrzydlata Polska 6/22 – niskoemisyjna
Skrzydlata Polska 5/22 – helikopter z wyciągarką
Skrzydlata Polska 4/22 – wojna? Jaka wojna?
Skrzydlata Polska – magazyn sprzeczności
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz