czwartek, 21 marca 2024

Lotnictwo AI 2/2024. Samoloty (roz)bojowe?

Od kilku dekad rozkwita europejska współpraca w obszarze przemysłu lotniczego. Concorde, Jaguar, Alpha Jet, Tornado, Eurofighter czy Airbus to synonimy europejskiego sukcesu. Znane są też programy, które odniosły mniej spektakularne sukcesy, jak np. Tiger czy NH-90. Jednakże współpraca ma też swoją ciemniejszą stronę, wynikającą ze splotu interesów różnych grup nacisku, czy to kapitałowych czy narodowych, a zwykle ich miksu. Sztuka kompromisu jest jedną z najtrudniejszych, stawiających najwyższe wymagania w stosunkach międzyludzkich. Niejednokrotnie w programach wielonarodowych dochodziło do kłótni czy spektakularnych wyjść. Zawsze jednak produkt finalny, jako owoc kompromisu, tylko częściowo spełniał specyficzne wymogi każdego z uczestników programu. Patrząc na minione kilkadziesiąt lat można zaryzykować stwierdzenie, że najbardziej kapryśnymi i roszczeniowymi lub upraszczając kłopotliwymi wśród uczestników wielu programów byli Francuzi. Po drugiej stronie zestawienia postawiłbym Włochów. Ich współpraca była najszersza, od Rosjan (Jak-130) poprzez Brazylijczyków (AMX), poprzez Francuzów (ATR), po Niemców (Tornado, Eurofighter). Nie jest też przypadkiem, że jedyna w Europie linia montażowa samolotów F-35 znalazła się we Włoszech, ani to, że wraz z Wielką Brytanią i Japonią w ramach programu Global Combat Air Program (GCAP) pracują nad stworzeniem samolotu bojowego 6 generacji. Wobec ogromu kasztów oraz wyzwań technologicznych nowego systemu, bo nie o sam samolot wszak chodzi, mając na uwadze starzenie się i powolne wyczerpywanie, wciąż jednak niemałego potencjału modernizacyjnego Eurofightera i Rafale, Niemcy i Francja zostały w pewien sposób skazane na siebie przy opracowaniu nowego samolotu szóstej generacji. To małżeństwo z rozsądku na pewno nie będzie łatwe, a jego owocem o ile w ogóle powstanie będzie coś próbującego zaspokoić, tak przecież różne, potrzeby i ambicje obu stron. Czym ostatecznie będzie statek lub statki powietrzne kryjące się pod akronimem FCAS (Future Combat Air System) nie wiadomo. Jest jednak niemalże pewne, że system będzie bardzo złożony, a program jego stworzenia, badania i produkcji bardzo długi i drogi. Dostarczy też dużej porcji, zapewne często pikantnej pożywki dla polityków, ekspertów i mediów różnego pokroju. Słowem, przed nami kilka ciekawych dekad.   

TOP 3 magazynu:
1. System FCAS. Przyszły system lotnictwa bojowego. Kulisy powstania francusko-niemieckiego programu samolotu bojowego szóstej generacji, w sposób profesjonalny i trafny, ale też z lekko kąśliwą nutką opisuje K. Kuska. Jak zwykle u niego, kwestie techniczne schodzą na plam dalszy, poza plan szerszy, bardziej analityczny, naświetlający ogólny kontekst i nie zawsze oczywiste na pierwszy rzut oka współzależności. W tym obszarze bardzo ciekawy jest opis dokooptowania do programu Hiszpanii i towarzyszących temu komplikacji, wątpliwości i rozgrywek. Jak dobrze, że przy tym stole zrobiło się ciasno i raczej nikt nie będzie namawiał nas, aby wspólnie zjeść tę żabę.
2. Problemy programu F-35. Program F-35 jest zbyt duży by upaść, choć z drugiej strony na tyle duży, że jak czarna dziura zapada się pod swoim ciężarem, pochłaniając niesamowite ilości pieniędzy podatników nie tylko w USA. Wkrótce podobnie może być i z naszymi pieniędzmi, gdyż trapione ciągłymi problemami, wykazujące niski stopień gotowości bojowej samoloty wejdą na wyposażenia naszego lotnictwa. Przy okazji zastanawiającym jest, że najwięcej informacji o problemach z F-35 pochodzi ze Stanów. Czyżby klienci zagrodniczy mieli z nimi mniej problemów?
Można powiedzieć, że temat i jego Autor dobrali się jak w korcu maku. Program F-35 trapią nieustanne problemy organizacyjne i techniczne podobnie jak to się ma z artykułami Pawła Henskiego. W obu przypadkach mają miejsce wzloty i upadki i choć skala nieporównywalna w żadnym calu, to w obu przypadkach wygląda to raczej słabo. Już na początku autor daje ciała podając, że wartość programu F-35 ma wynieść 1,3 tryliona dolarów, str. 43. PKB Stanów Zjednoczonych w roku 2022 to ok. 25 bilionów $, czyli mniej więcej 1/50 podanej wartości. Co prawda nie każdy wie, że w polskim miliard to w angielskim bilion. Jednak skoro pisze się o takich kwotach, w dodatku w oparciu o materiały anglojęzyczne, to taka podstawowa wiedza jest wskazana. Pryz tego kalibru błędzie wspominanie o tym, że przed spójnikami (i, oraz) zwykle nie stawiamy przecinka to tylko taki drobiazg, gdzieś daleko po przecinku.
3. Strategiczna Inicjatywa Obronna czyli Gwiezdne Wojny. Cztery dekady temu, w dwubiegunowym świecie rywalizujących ze sobą NATO i Układu Warszawskiego wraz z ich satelitami, nieprzejednany wróg „Imperium Zła” Ronald Reagan ogłosił program budowy systemu obrony przed strategicznymi pociskami balistycznymi z głowicami jądrowymi strony przeciwnej, który przeszedł do historii pod nazwą zaczerpniętą z tytułu czwartej części, a zarazem całej gwiezdnej sagi Georga Lucasa. Program okazał się zbyt ambitny i drogi, jak na możliwości technologiczne i finansowe USA przedostatniej dekady XX wieku. Jednak impuls rozwojowy, jakim był on dla ośrodków naukowych oraz przemysłu lotniczego i kosmicznego Stanów Zjednoczonych do dziś przynosi korzyści. Od tamtego czasu technologia rozwinęła się w sposób wprost niesamowity, "Imperium Zła" przepoczwarzyło się w "Putinland", obok wyrosła potęga Chin, a technologia rakietowa „rozlała się” po świecie. Strategiczne rakiety balistyczne nadal stanowią poważne zagrożenie dla każdego, nawet najpotężniejszego państwa, a szczątkowe systemy obrony antyrakietowej stanowią jedynie cień tamtej wielkiej idei wielkiego przywódcy ówczesnego wolnego świata.

Powiązane wpisy:

Lotnictwo AI 1/2024. Konkurencja i lobbing wśród magazynów lotniczych

Lotnictwo AI 12/2023. Historia coraz bardziej odległa, przyszłość coraz bardziej niepewna
Lotnictwo AI 11/2023. Podniebna artyleria
Lotnictwo AI 9/2023 – żółta kartka za bylejakość
Lotnictwo AI 8/2023 – odmitologizowanie Concordskiego
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 5,6/2023 – granice kryptoreklamy
Lotnictwo AI 4/2023 – PZL-130 Orlik – po co nam to było?
Lotnictwo AI 3/2023 – bylejakość Boeinga tuczy Airbusa
Lotnictwo AI 1/2023 – modernizacja po amerykańsku
Lotnictwo AI 12/2022 – numer wiele objaśniający
Lotnictwo AI 11/2022 – przekleństwo Jaskółki
Lotnictwo AI 10/2022 – szklane kule Airbusa i Boeinga
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 8/2022 – śmigłowiec, którego nie ma
Lotnictwo AI 7/2022 – spalone marzenie
Lotnictwo AI 6/2022 – drony po polsku
Lotnictwo AI 5/2022. Zbrojne niebo nad nami
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny 
Lotnictwo 1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem? Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz