sobota, 5 lutego 2022

Lotnictwo AI 1/2022 – przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje

 
Powyższe słowa Tomasza Krysińskiego dobrze oddają zawartość pierwszego w tym roku numeru miesięcznika Lotnictwo AI. Kto jak kto, ale Krysiński - wiceprezes ds. badań i innowacji Airbus Helicopters i naczelny konstruktor śmigłowca Airbus Helicopters H3 wie co mówi. A że mówi ciekawie pokazuje wywiad z nim właśnie. I nie chodzi o przyszłość a la P. Henski, który pisząc o próbie w programie Gremlins (str. 31) pisze o dniu 5 listopada br. Na myśli mam poważniejsze sprawy z bliższej przyszłości, które zmaterializowały się na Dubai Airshow. Jeszcze bardziej myślę o dalszej perspektywie nowych innowacyjnych śmigłowców i zmiennowirnikowców wykraczających swoimi osiągami poza możliwości klasycznych śmigłowców czy uzbrojeniu hipersonicznym. Wszystkie te tematy, prezentowane z różnych perspektyw, znalazłem w omawianym numerze.
TOP 5 magazynu:
1. Migawki z Dubaju. Dubai Airshow, 14-18 listopada 2021. Covidowa rzeczywistość mocno przerzedziła listę imprez lotniczych, w tym największych salonów. Dlatego też na Dubai Airshow, jedynej ostatnio imprezie na tak dużą skalę, skupiły się najważniejsze trendy i tendencje współczesnego lotnictwa. Z jednej strony nowe kontrakty na bardzo trudnym ostatnio rynku maszyn cywilnych, gdzie konkurencja pomiędzy Airbusem i Boeingiem miała nową odsłonę w postaci premiery Boeinga 777X oraz walki o klientów, na razie będących na etapie projektów, dużych samolotów towarowych A350F i B777XF. Z drugiej ostra walka o zamówienia na samoloty, śmigłowce i uzbrojenie dla sił zbrojnych. Tu też wiele się dzieje, o czym jak zwykle ciekawie pisze Piotr Butowski.
2. Piętnaście lat samolotów wielozadaniowych F-16 Jastrząb w Polsce. Druga część materiału skupiająca się na wyposażeniu i uzbrojeniu samolotu oraz szkoleniu i doskonaleniu pilotów. Podobnie jak w poprzedniej części, ciekawsze od – skąd inąd dobrego tekstu – są obszerne wywiady z zastępca dowódcy 2 SLT płk Tomaszem Jetczakiem i zastępcą dowódcy Grupy obsługi technicznej 31. BLT ppłk Dariuszem Jakubczakiem.
3. E-7Adgetail. Następca E-3G Sentry w USAF. Samoloty AWACS Boeing E-3 swoje najlepsze dni mają już daleko za sobą. Zaprojektowane i budowane na bazie nienajnowocześniejszych już wówczas płatowców Boeing 707, samoloty te są dziś reliktem poprzedniej epoki. I choć wyposażenie zadaniowe i awionika są nieustanni modernizowane, to ładowanie nowych, coraz droższych i bardziej złożonych systemów do latających, a częściej pozostających na ziemi, zabytków przestaje mieć sens. Tym bardziej, że utrzymanie sprawności starych maszyn jest coraz droższe, bardziej kłopotliwe i czasochłonne. Zwłaszcza ten ostatni czynnik drastycznie wpływa na dostępność operacyjną maszyn. Obniża to nie tylko efektywność operacyjną, ale i ekonomiczną floty, gdyż bardzo drogie wyposażenie zadaniowe większość czasu stoi bezczynnie na ziemi. Przyszedł więc czas na zmiany, które jako pierwsi wprowadzają Brytyjczycy, który już wycofali swoje E-3 i wdrażają do służby E-7. Samolot ten oparty na popularnym Boeingu 737, o wiele tańszym w pozyskaniu i eksploatacji, wyposażony w nowocześniejsze wyposażenie zadaniowe, wydaje się jedynym kandydatem na następcę starych Sentry w USAF. Nie tylko ze względu na fakt, że nie ma na dziś konkurencji, ale także dojrzałość systemu, który od kilku lat z powodzeniem eksploatowany jest przez siły powietrzne kilku państw: Australii, Republiki Korei i Turcji.
„Ciekawie”, co nie bardzo zaskakuje u P. Henskiego, określona jest różnica wysokości pomiędzy początkiem i końcem obudowy radaru, gdyż wynosi ona 7 stopni! Wątpliwości budzi też terminologia związana z radarem.
 
4. Finał produkcji A380. Jak na samolot pasażerski początku XXI wieku, produkcja A380 trwała zadziwiająco krótko - zaledwie czternaście lat. Przy ponad pięćdziesięciu latach produkcji głównego konkurenta - Boeinga 747 wygląda to blado, tym bardziej, że ostatnie Jumbo Jety wyjadą z hali produkcyjnej już po zamknięciu produkcji Super Jumbo. Z technicznego, PR-owego oraz technicznego punktu widzenia samolot okazał się sukcesem. Z ekonomicznego raczej nie bardzo. Pomimo usilnych starań Airbusa, aby przyczyny biznesowej porażki programu A380 sytuować poza samym koncernem, nie tylko spowolniony rozwój mega miast i pandemia przyczyniły się do porażki programu. Błędne okazały się po prostu założenia przyjęte przez ekspertów i władze koncernu, a wydane na ekspertyzy pieniądze pomnożyły nie zyski, ale straty. Znaczący wpływ na decyzję o rozpoczęciu programu miał też „kompleks Jumbo Jeta”, objawiający się chęcią posiadani w a w swojej ofercie maszyny bardziej spektakularnej, a w przyszłości nie mniej kultowej niż Jumbo Jet. Niestety nie udało się. Czas czterosilnikowych olbrzymów w lotnictwie pasażerskim mija bezpowrotnie.
 
5. Siły powietrzne Hiszpanii. Opis sił powietrznych poszczególnych państw stał się areną współzawodnictwa pomiędzy Miesięcznikami Lotnictwo AI i Lotnictwo. Ta sama tematyka, trochę inne spojrzenie i autorzy z górnej półki sprawiają, że jest ciekawie i różnorodnie. W swoich materiałach duet Fiszer-Gruszczyński większy nacisk kładą na struktury dowodzenia i z ich perspektywy opisują cały złożony system oraz jego wyposażenie. I tak jest tym razem, przy omawianiu sił powietrznych jednego z większych państw członków zarówno NATO, jak i UE. Jak dla mnie brakuje jednak tabelarycznego zestawienia samolotów i śmigłowców użytkowanych przez omawianą formację, dającego syntetyczny obraz jej wyposażenia. Warto poczytać.

Powiązane wpisy:

Lotnictwo AI 12/2021 – rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem?
Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz