czwartek, 10 lutego 2022

Kukuruźnik samolot niezwykły

Już w chwili rozpoczęcia w Polsce licencyjnej produkcji, pod oznaczeniem CSS-13, radziecki samolot wielozadaniowy Po-2, wcześniej oznaczony U-2, był konstrukcją archaiczną, wywodzącą się jeszcze z lat dwudziestych. Postęp, jaki dokonał się w lotnictwie w tym czasie był olbrzymi, a Kukuruźnik pozostał prawie taki sam, ze swoimi wadami, ale i zaletami. Tani i łatwy w produkcji, utrzymaniu i pilotażu był w sam raz dla powojennego startu odbudowującego się przemysłu lotniczego. Dla odradzającego się w wyniszczonym kraju lotnictwa szkolno-sportowego, gospodarczego, a także sanitarnego stanowił dobry punkt wyjścia dla dalszego rozwoju. Nie inaczej było z agrolotnictwem, gdzie choć nie idealny, z braku alternatyw, rozpoczął drogę naszego przemysłu, biur konstrukcyjnych oraz usług agrolotniczych do światowej czołówki, do której w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych dołączyliśmy w bardzo dobrym stylu. Dziś, niestety to już tylko historia.
Książka Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników, jest cennym przyczynkiem do bliższego poznania i zachowania potomnym tego ciekawego samolotu i związanych z nim ludzi. Wydana została przez Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie, które posiada wspaniałą, chyba największą w Europie kolekcję samolotów rolniczych, oczywiście z CSS-13 na specjalnym miejscu ekspozycji. Zbiór, opracowanie i wstęp są dziełem Mariusza Niestarwaskiego, dobrze znanego z publikacji dotyczących początków lotnictwa polskiego. W starannie wydanej książce znalazły się wspomnienia siedmiu lotników. Ich wspólnym mianownikiem jest samolot CSS-13. Agrolotnictwo nie jest w nich warunkiem koniecznym, a często nie występuje wcale. W tym świetle tytuł jest nieco mylący, zawężający tematykę w stosunku do zawartości. Zapewne na taki tytuł miały wpływ warunki formalne. Swoimi wspomnieniami dzielą się znani piloci, z których kilku zapisało się w historii lotnictwa Agro lub innych jego dziedzin. Jeżeli kogoś nie kojarzymy, pomaga tą zaległość nadrobić krótka notka biograficzna przed każdym wspomnieniem. Ze względu na bohatera książki, samolot powolny, mogący lądować praktycznie na każdym polu, z otwartymi kabinami i bez radiostacji, latanie nim należało jeszcze do klasyki romantycznego okresu lotnictwa. Jest więc o czym poczytać. Ciekawy język opowiadań sprawia, że choć przez chwilę można poczuć wiatr we włosach, a czasem nawet zapach i smak DDT. Uzupełnieniem części wspomnieniowej są rozdziały poświęcone: charakterystyce samolotu, eksponatowi ze szreniawskiego muzeum oraz CSS-13 na starych fotografiach. Na pochwałę zasługuje jakość opracowania graficznego oraz wydania.
Jak to zwykle bywa, w tekście znalazło się kilka nieścisłości lub różnego rodzaju błędów. Po-2 (CSS-13) posiadał drążek sterowy, a nie wolant, str. 62; „ Płat górny ma charakter trójdzielny”, str. 109; „Krawędź natarcia przedniego dźwigara jest pokryta sklejką”, str. 109; „… 16 litrów oleju o ciężarze 13 kg”, str. 111; W tabeli z danymi mamy „objętość skokową”, w dodatku bez podanych jednostek, a także wagę silnika zamiast jego masy, str. 113. W tabelach na str. 114 mamy z kolei ciężar urządzenia wyrażony w kg. Nie bardzo rozumiem jak podczas remontu, w jednym egzemplarzu, można było wymienić jednocześnie drążki sterowe i wolanty, str. 118. Samolot z muzeum w Kołobrzegu został w roku 1955 zbudowany, a nie skonstruowany, str. 140. Na pokazach lotniczych w roku 1950 p. Lech Banasiak nie mógł widzieć MiGa-17 lecz MiGa-15, str. 13. - siedemnastka jeszcze nie była na uzbrojeniu, nawet w ZSRR. „… prowadnice były smarowanego różnego rodzaju olejami”, str. 15. Pojawiają się niepoprawne oznaczenia typu: Sm-1, Sm-2, LiM-1, LiM-2, Po-2NB zamiast LNB.
Trochę tego na koncie Autora zbioru się uzbierało.
Niezależnie od wspomnianych niedoskonałości książka jest godna polecenia. Więcej, dla sympatyków lotnictwa z okresu PRL powinna być lekturą obowiązkową.
 

Niestrawski M. (red.)
Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników
Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie
2020
151 stron w miękkiej oprawie
Liczne zdjęcia czarno-białe oraz kolorowe
 

Powiązane posty:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz