czwartek, 13 stycznia 2022

Lotnictwo AI 12/2021 – rocznicowe dylematy

Piętnasta rocznica przybycia do kraju pierwszych polskich samolotów F-16 jest niewątpliwie datą ważną, która powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie w magazynie lotniczym pokroju Lotnictwa AI. Nic wiec dziwnego, że temat ten zdominował ostatni w roku 2021 numer magazynu. Artykułem wiodącym numeru jest Piętnaście lat samolotów wielozadaniowych F-16 Jastrząb w Polsce autorstwa duetu Gołąbek-Wrona. Tekst zasadniczy w sposób zwięzły przedstawia historię pozyskania i eksploatacji polskich Jastrzębi, można rzec klasyka. Zupełnie inną wartość mają przebitki tekstu głównego w postaci obszernych wywiadów z generałami - pilotami F-16. Sylwetek generałów Jacka Pszczoły, Dariusza Malinowskiego i Ireneusza Nowaka chyba nikomu przybliżać nie trzeba. Wszystkie trzy wywiady są bardzo ciekawe, pokazują mijające piętnaście lat a także zamierzenia na najbliższą przyszłość z perspektywy pilotów najdłużej związanych z programem F-16, dziś zajmujących wysokie stanowiska w strukturze dowodzenia Wojska Polskiego. To naprawdę mocny punkt numeru. Co do tekstu Gołąbka i Wrony, to pomylili numery dostarczanych samolotów, str. 25, gdyż wymieniają dwa razy samolot nr 4074, pomijając nr 4072. Dyskusyjne jest stwierdzenie, że F-16 jest samolotem wielozadaniowym zdolnym do przenoszenia największej ilości uzbrojenia, str. 23. Samolot 4042 pilotowany był przez Ricka, nie Rick Moisio, str. 24. Nie to budzi moje największe zastrzeżenia, lecz sam fakt pojawienia się tego artykułu w Lotnictwie AI. Dlaczego? Ano dlatego, ze bardzo zbliżony tekst znalazł się w grudniowym numerze konkurencyjnego magazynu Lotnictwo. Tak podobnego, ze nawet powtórzyli błąd z numerami 4072 i 4074. Czyżby w Lotnictwo AI nie było nikogo, kto mógłby napisać dobry artykuł na ten temat? A może to jest pierwszy krok do fuzji obu tytułów? Za wręcz bezczelne uważam zilustrowanie artykułów w obu magazynach tymi samymi zdjęciami. Aż jedenaście z osiemnastu zdjęć się powtarza. W ciągu tych piętnastu lat wykonano chyba więcej ciekawych zdjęć polskich F-16.
 
Ze względu na dużą objętość materiału wiodącego, w numerze znalazła się mniejsza liczba artykułów niż zwykle, co skutkuje zamieszczeniem w Top 5 prawie całej jego zawartości.
 
Top 5 magazynu:
1. Piętnaście lat samolotów wielozadaniowych F-16 Jastrząb w Polsce.
 
2. Nowe samoloty taktyczne Suchoja i ich unikatowe cechy. Najnowszy rosyjski samolot bojowy Su-57 jest skazany na sukces, przynajmniej w Rosji, gdzie nie ma dla niego alternatywy. Jako maszyna bardzo nowoczesna jest/będzie drogi w pozyskaniu i eksploatacji dla większości klientów zewnętrznych. Wielu z nich na taki samolot nie będzie stać lub po prostu nie będzie im potrzebny. Z drugiej strony na świecie jest wielu potencjalnych klientów na maszynę tańszą, mniej skomplikowaną choć nowoczesną, ogólnie bardziej dla nich dostępną. Z myślą o nich, w oparciu o technologie i urządzenia opracowane w ramach programu Su-57, stworzono młodszego i mniejszego brata w postaci jednosilnikowej maszyny Su-75. Z drugiej strony rezultaty programu Su-57 zdyskontowano opracowując duży bezzałogowiec uderzeniowy S-70, który już w założeniu miał współpracować z załogowym starszym bratem. Sukces tej maszyny wprowadzi Rosje do elitarnego klubu posiadaczy dużych dronów bojowych o wysokiej wartości bojowej.Wspólne pochodzenie i duże podobieństwo zastosowanych systemów predysponuje obie maszyny do wspólnego działania. Ich integracja w jeden system wydaje się być rozsądna kosztowo, szybka oraz niosąca niewielkie ryzyko niepowodzenia.
Powyższe trzy konstrukcje, ich historię, wzajemne zależności oraz projekcje przyszłości, jak zwykle w ciekawy sposób, przedstawia Piotr Butowski. 
.
3. Hawker Typhoon. Działania bojowe: 1944-1945 cz 4. Jak dla mnie najciekawsza część cyklu. Bynajmniej nie ze względu na dużo dat, liczb i danych technicznych. Wręcz przeciwnie to opisy kilku niezwykłych zdarzeń, często godnych scenariusza dobrego filmu, stanowią o wartości tekstu. To co się działo po lądowaniu w Normandii w roku 1944, aż do końca wojny było operacją o niespotykanej skali, a przez to o pewnym stopniu chaosu, który powodował dziwne lub tragiczne zdarzenia. Wzmianki o nich ubarwiają dobry opis działań Typhoonów i ich pilotów w tamtym okresie. Działań zwykle mniej spektakularnych niż efektowne walki powietrzne, jednakże bardzo istotnych ze względu na znaczenie militarne. Cieszę się, że taka obszerna praca pojawiła się na łamach Lotnictwa AI. Samolot i związani z nim ludzie zasłużyli na to.
 
4. Kurs szkoleniowo-metodyczny ZLOT ponownie w Dęblinie. Osobiście bardzo żałuję, że ZLOT przeniósł się z powrotem do Dęblina. W naszym Krzesińskim gniazdku był mi znacznie bliższy, w każdym tego słowa znaczeniu. Materiał z tego ważnego dla polskiego lotnictwa wojskowego wydarzenia publikują A. Gołąbek i A. Wrona. Trochę tekstu i zdjęć, wszystkiego w sam raz. Zastanawia mnie tylko kto podejmował decyzje jako „dowódca Sił Powietrznych”, str. 16.
 
5. Lotnictwo wojskowe Włoch. Wojska Lądowe i Marynarka Wojenna. Podobnie, jak opisane przed miesiącem siły powietrzne Italii, tak i lotnictwo marynarki wojennej stanowi poważną siłę, której podstawowym zadaniem jest obrona morskich granic Włoch oraz podbrzusza Unii Europejskiej. Nowoczesna struktura, sprzęt i dobrze wyszkolony, doświadczony w stale prowadzonych różnego rodzaju operacjach militarnych personel stanowi o wartości bojowej formacji. Wojska lądowe w realiach włoskich mają mniejsze znaczenie, choć ich wartość bojowa nie jest mała. Jak we wszystkich nowoczesnych armiach komponent lotniczy odgrywa tu istotną rolę. Temat szeroko opisują J. Fiszer i J Gruszczyński. Autorzy nieco pogubili się w matematyce, gdyż wg nich cztery + sześć + 4 śmigłowce to jest razem maszyn 15, str. 56/7. Mimo to, sumaryczna ocena artykułu jest jak najbardziej pozytywna.


Powiązane wpisy:

Lotnictwo AI 11/2021 - Boeinga romans z czarnoksiężnikiem
Lotnictwo AI 10/2021
Lotnictwo AI 9/2021Nowa szata nie zdobi starego dobrego Lotnictwa AI
Lotnictwo AI 5/2021 – helikopterowe rocznice
Lotnictwo AI 4/2021 - stare (po)goni nowe
Lotnictwo AI 3/2021
Lotnictwo AI 2/2021
Lotnictwo AI 1/2021. F-117 z parapetem
Lotnictwo AI 11/2020 Ciężkie myśliwce - wygrywa klasyka
Lotnictwo AI 10/2020
Lotnictwo AI 9/2020 - kosmiczny bubel
Lotnictwo AI 8/2020
Lotnictwo AI 7/2020 - polskie lotnictwo w natarciu
Lotnictwo AI 6/2020 – numer śmigłowcowy
Lotnictwo AI 4-5/2020 - u progu nowego
Lotnictwo AI 3/2020 - pocztówka z przeszłości
Lotnictwo AI 2/2020 - zdarzały się lepsze numery
Lotnictwo AI 2/2019 – ciekawie, nie do końca solidnie
Lotnictwo AI 12/2018 - polska języka - trudna języka
„Nieszczęścia chodzą parami”
Lotnictwo AI 3/2018. Czasopisma lotnicze – droga do …

 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz