wtorek, 20 maja 2025

Lotnictwo AI 4/2025. Samolot „prezydencki”

To, co wyrabia się w polityce międzynarodowej w ostatnich miesiącach przyprawia o zawrót głowy nie tylko polityków, ale też politologów, dziennikarzy, generałów, socjologów, a po części nawet psychiatrów. Elity postępowych państw zachodu tak zapędziły się w realizacji swoich „postępowych” idei, że zapomniały o tym co w demokracji najważniejsze, o odczuciach i potrzebach zwykłych ludzi. Demokracja jednak potrafi się, póki co, obronić. Efektem narzucania dyktatu lewicowych idei, często sprzecznych z odczuciami i potrzebami większości obywateli jest sprzeciw, wręcz bunt pospolitych wyborców przy urnach wyborczych. Wyrazem tego jest wzrost poparcia dla polityków o poglądach konserwatywnych lub, jak woli propaganda lewicujących środków przekazu, skrajnej prawicy. Sztandarowym przypadkiem tego buntu jest zwycięstwo Donalda Trampa w wyborach prezydenckich w USA. O sile sprzeciwu świadczy skala zwycięstwa oraz następująca po nim totalna rozsypka Partii Demokratycznej.
Ostatnie cztery miesiące przyniosły w geopolityce więcej zdarzeń niż kilka poprzednich lat, w tym bardzo widowiskowych zwrotów akcji. Zupełnie nieprzewidywalny, posiadający wręcz nieograniczone ego prezydent wraz ze swoim zespołem niemal codziennie zadziwia kolejnymi decyzjami, o jego wypowiedziach nawet nie wspominając.
Jak się wydaje, nie do końca przemyślane decyzje w zakresie polityki celnej, nie uwzględniające współzależności wynikających z globalizacji mocno uderzają w branżę lotniczą. Blokada odbioru maszyn Boeinga w Chinach, plany rezygnacji sojuszników z zakupu amerykańskich samolotów, spadek przewozów cargo do i ze Stanów to tylko najwcześniejsze, najbardziej dotychczas widoczne skutki takiej polityki. A to dopiero poczatek.
Co ciekawe, większość świata stara się dopasować do nowych warunków, do kaprysów lokatora Białego Domu i jego pomysłów na nowe urządzanie globalnego porządku Jedną z metod jest zaspokajanie potrzeb jego niemałego ego. Nic więc dziwnego, że nowy samolot myśliwski UASF otrzymał oznaczenie F-47, co stanowi jasne nawiązanie do czterdziestego siódmego prezydenta USA. Ma to zapewne pozytywnie nastawić do programu, jak i samej maszyny, ekipę z Białego Domu oraz Departament Obrony, przynosząc konkretne korzyści przemysłowi obronnemu oraz generalicji. Nie trafia mi do przekonania argument o nawiązaniu do samolotu P-47 Thunderbolt, gdyż wzorem F-35 można było uhonorować go nazwą Thunderbolt III, mamy przecież F-35 Lightning II, a nie F-38. Jeszcze mniej przekonujące jest nawiązanie do roku 1947, jako roku powstania US Air Force. Strach myśleć co będzie dalej i czym zaskoczy nas zarówno 47 prezydent USA, jak i grono schlebiających mu polityków i biznesmenów?  
 
 
TOP 3
1. Boeing F-47 Myśliwiec szóstej generacji USAF. Dziwnym byłoby, gdyby w którymś z magazynów lotniczych przeszła bez echa prezentacja, o ile można to tak nazwać, nowego myśliwca USAF. Mamy więc i artykuł w Lotnictwie AI. Materiał jest obszerny, z wieloma odniesieniami do wcześniejszych programów maszyn eksperymentalnych, z których najprawdopodobniej szeroko korzystano przy tworzeniu F-47. Niewątpliwą zaletaą artykułu jest jego kompleksowość, co w przypadku „odgadywania nieodkrytego” ma szczególnie dużą wartość poznawczą.
2. Rywalizacja producentów samolotów regionalnych w 2024 r. Jest już „świecką tradycją” coroczne przedstawianie przez J. Liwińskiego lotniczych statystyk w różnych ujęciach. Tym razem kolej przyszła na samoloty regionalne, których producenci starają się powrócić do poziomu dostaw sprzed pandemii. Po wycofaniu się z wyścigu Mitsubishi z ich Space Jet i niepewnej przyszłości DHC-8 na rynku zrobiło się trochę luźniej. Lukę tą próbują zapewnić Chińczycy, co częściowo udaje się w segmencie maszyn odrzutowych. W przypadku maszyn turbośmigłowych hamulcem jest brak własnego napędu, co przy sankcjach zachodu odwleka premierę chińskiego „Dasha” na bliżej nieokreśloną przyszłość. W artykule podano także statystyki dostaw mniejszych maszyn z rynku samolotów dyspozycyjnych. Czy jest to dobry pomysł na rozszerzenie artykułu? Nie wiem. Kto przeczyta wyrobi sobie zdanie.
Kolejny raz Autor nie przyłożył się należycie do tekstu. Mamy linie lotnicze, które raz nazywają się Republic” (str. 46, 47), a innym razem „Republik” (str. 48, 49).
3. 80 rocznica powstania Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 S.A. Zmiany we flocie statków powietrznych polskiej armii wymuszają na zakładach je serwisujących, w tym WZLach, daleko idące zmiany praktycznie we wszystkich aspektach ich działalności. Nie inaczej jest w świętujących osiemdziesiątą rocznicę powstania WZL Nr 1 w Łodzi. Firma ta od dekad specjalizuje się w obsłudze śmigłowców spod znaku Mi, których czas służby w naszej armii dobiega końca. Z drugiej strony potężne zakupy nowych śmigłowców dla armii stwarzają niepowtarzalną okazję do przejęcia ich obsługi przez rodzimy podmiot, co nabiera dużego znaczenia w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej. Tradycja, doświadczenie i poczynione inwestycje przemawiają za. Dostęp do know-how, nowe zdolności oraz sprawne zarządzanie to podstawowe wyzwania. O historii, dniu dzisiejszym oraz planach na najbliższą przyszłość Jubilata pisze J. Gruszczyński. Pozostaje trzymać kciuki za sukces zakładu.
 

Powiązane wpisy: 

Lotnictwo AI 3/2025. Samoloty pasażerskie – dynamiczna stagnacja

Lotnictwo AI 2/2025. Magia pierwszego razu

Lotnictwo AI 1/2025. Samba, kawa i Millenium

Lotnictwo AI 12/2024. Tuba propagandowa pełna marketingowego bełkotu
Lotnictwo AI 1/2025. Samba, kawa i Millenium
Lotnictwo AI 11/2024. Polska śmigłowcami stoi
Lotnictwo AI 10/2024. Staruszek Hercules, początki
Lotnictwo AI 9/2024. Polski przemysł lotniczo-kosmiczny – rozkwit czy agonia?
Lotnictwo AI 8/2024. Ciekawie, solidnie, atrakcyjnie?
Lotnictwo AI 7/2024. Niszowiec z kraju klonowego liścia
Lotnictwo AI 6/2024. Szerokokadłubowy Embraer
Lotnictwo AI 5/2024. Rok F-16 w Europie wschodniej
Lotnictwo AI 4/2024. Lotnicze dylematy Wuja Sama
Lotnictwo AI 3/2024. Stare i nowe Herculesy Trójkąta Weimarskiego
Lotnictwo AI 2/2024. Samoloty (roz)bojowe?
Lotnictwo AI 1/2024. Konkurencja i lobbing wśród magazynów lotniczych
Lotnictwo AI 12/2023. Historia coraz bardziej odległa, przyszłość coraz bardziej niepewna
Lotnictwo AI 11/2023. Podniebna artyleria
Lotnictwo AI 9/2023 – żółta kartka za bylejakość
Lotnictwo AI 8/2023 – odmitologizowanie Concordskiego
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 5,6/2023 – granice kryptoreklamy
Lotnictwo AI 4/2023 – PZL-130 Orlik – po co nam to było?
Lotnictwo AI 3/2023 – bylejakość Boeinga tuczy Airbusa
Lotnictwo AI 1/2023 – modernizacja po amerykańsku
Lotnictwo AI 12/2022 – numer wiele objaśniający
Lotnictwo AI 11/2022 – przekleństwo Jaskółki
Lotnictwo AI 10/2022 – szklane kule Airbusa i Boeinga
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 8/2022 – śmigłowiec, którego nie ma
Lotnictwo AI 7/2022 – spalone marzenie
Lotnictwo AI 6/2022 – drony po polsku
Lotnictwo AI 5/2022. Zbrojne niebo nad nami
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny 
Lotnictwo 1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem? Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz