Obserwując i
komentując wysiłki modernizacyjne kolejnych ekip rządowych w naszym kraju można
mieć wiele zastrzeżeń co do podejmowanych decyzji. Podstawowy niedostatek
polityki obronnej wynika bezpośrednio z niedostatków demokracji jako ustroju
oraz niskiego poziomu rozwoju świadomości i kultury politycznej zarówno tzw.
elit, jak i całego społeczeństwa, przez co walka o władzę i wpływy polityczne
wymyka się wszelkim cywilizowanym zasadom. Skutkiem tego mamy nieustający
pojedynek i naparzankę od bandy do bandy (jakże trafne określenie) z celami
określonymi wizją najbliższych wyborów, bez szans na spójną wizję rozwoju. Jak
destrukcyjny jest taki system widzimy wyraźnie dziś, w czasie postępującego
bankructwa idei krzewionych od lat przez postępowy Zachód, głównie UE. Krzew
ten usycha z dnia na dzień w obliczu potężnej, bezwzględnej i częściowo nie
zrozumiałej dla „postępowego świata”, wręcz chamskiej siły. Niestety, jak świat
światem to ona się liczyła najbardziej i tak chyba pozostanie, pomimo
szczytnych marzeń pięknoduchów. Brak wieloletniej, stabilnej strategii odbije
się szczególnie na obronności, zwłaszcza dziś, gdy bezwładność przemysłu
zbrojeniowego sprawia, że jeden konflikt o, powiedzmy to otwarcie, średniej
intensywności, w zatrważającym tempie zużywa zapasy środków militarnych
wspierających Ukrainę państw, znacząco obniżając ich potencjał obronny na
najbliższe lata, a może i dekady. Jak długo państwa NATO wytrzymają to tempo?
Wydaje się, że już dostają zadyszki. Warto więc na dziejące się procesy
spojrzeć szerzej niż tylko z punktu widzenia toczących się na Ukrainie walk. Co
do samych walk, to w majowym numerze Lotnictwa mamy kronikę wydarzeń z
kolejnego miesiąca walk 24 kwietnia – 23 maja. Co prawda dziś to już odległa
historia, jednak warto się z nią bliżej zapoznać.
Top 3 magazynu:
1. Wojna powietrzna nad Ukrainą 24 kwietnia – 23 maja 2022.
2. Siły Powietrzne Węgier. W nawiązaniu do powyżej wyrażonej
myśli o braku strategii i wizji rozwoju armii warto zapoznać się z działaniami,
jakie mają miejsce na Węgrzech, gdzie rozwój sił powietrznych wydaje się być
rzadkim w dzisiejszych czasach przykładem wizji i konsekwencji w jej
realizacji, pomimo licznych przeszkód i trudności. Oczywiście trudno czynić
porównania z Polską, chociażby ze względu na różnice w wielkości obu państw ich
położeniu i aspiracjach. Warto jednak zapoznać się z polityką zakupów i budowy
nowoczesnej armii, w tym lotnictwa przez bliski nam naród.
3. Śmigłowiec bojowy
Mil Mi-28. W inwazji na Ukrainę śmigłowce Mi-28 pozostają nieco w cieniu
intensywniej użytkowanych i ponoszących większe straty Ka-52. Konflikt ten
będzie na pewno stanowił ciekawe studium zastosowania śmigłowców bojowych we
współczesnym, pełnoskalowym konflikcie zbrojnym. Tym bardziej, że w jednym
szeregu nad polami bitew walczą trzy różne maszyny: nowsze wersje leciwego już,
kultowego Mi-24; awangardowy pod względem konstrukcji Ka-52 oraz klasyczny śmigłowiec
bojowy Mi-24. Monografię tego ostatniego popełnił T. Kwasek. Napisał ciekawy, obszerny
tekst zilustrowany trafnie dobranymi zdjęciami, które pozwalają na dokładne zapoznanie
się z sylwetka maszyny. Autor trochę niefortunnie pisze o wirniku ogonowym, że „składa
się z dwóch dwułopatowych wirników poruszających się przeciwbieżnie” (str. 40, 42),
co może sugerować, że oba są przeciwbieżne względem siebie, a nie względem wirnika
głównego. Po za tym całkiem ciekawie, tym bardziej, że w artykule znalazły się też
tabele z danymi odnośnie do produkcji śmigłowców i dyslokacji jednostek je użytkujących.
Powiązane wpisy:
Lotnictwo 4/2022 – wojna dzień po dniu
Lotnictwo 3/2022 – pocztówki z wojny
lot-nisko:
Lotnictwo 2/2022 – mosty, mosty, mosty
Lotnictwo AI
1/2022 – przyszłość nadejdzieszybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo AI
12/2021 – rocznicowe dylematy
Lotnictwo
11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021
– wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021
– dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021
– Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021
– szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021
– kwietniowa mozaika
Lotnictwo
3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo
2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo
1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo
12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo
11/2020- nowe stare
Lotnictwo
10/2020 - numer delta
Lotnictwo
9/2020
Lotnictwo
8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo
7/2020
Lotnictwo
6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz