Pomimo, że Francis Fukuyama przed trzema dekadami wieszczył koniec historii, ta jemu i innym postępowcom na złość nie tylko nie zamarła w letargu lecz spłatała figla i z zapałem rozpoczęła pisać nowy rozdział swojej historii. Jeden z istotnych epizodów zmiany światowego porządku dzieje się na naszych oczach, tuż za miedzą, a po części też u nas i nad nami. Na wnioski z działań bojowych lotnictwa Rosji i Ukrainy przyjdzie zapewne czas. Teraz interesujące jest to, jakie kroki względem bieżącej sytuacji podejmuje nasz sojusz – NATO. Nie można też zapominać o wielu programach modernizacyjnych już istniejących lub budowy zupełnie nowych systemów broni, choć ich na ich efekty trzeba będzie trochę poczekać. Numer majowy Lotnictwo AI trzyma rękę na pulsie wydarzeń.
5. Boeing MQ-25A
Stingray. Pokładowy bezzałogowy tankowiec. To, że na
pokładach lotniskowców US Navy od lat nie ma dedykowanych samolotów tankowania
powietrznego, w miejsce których używa się pełnowartościowych samolotów bojowych
F-18, można delikatnie rzecz ujmując, nazwać grabieżą na amerykańskich
podatnikach, dokonaną wespół przez generalicję, polityków i koncerny
zbrojeniowe. Ile miliardów zielonych papierków przepadło bez śladu i bez sensu pośród
mórz i oceanów nikt chyba nie zliczy. Na pewno dużo. Sprawę „pudruje”
wprowadzenie rewolucyjnej technologii tankowania samolotów pokładowych przez
bezzałogowy samolot tankowania powietrznego bazowania pokładowego jakim jest
MQ-25A. Bez wątpienia jest to rozwiązanie rewolucyjne, w którym jeden
bezzałogowiec musi się zmierzyć z dwoma z najtrudniejszych elementów działań
lotniczych – operowaniem z pokładu lotniskowca i tankowaniem w locie. Wyzwanie
jakiemu, jak na razie, mogą sprostać koncerny amerykańskie. Jeżeli uda się tego
w miarę szybko i sprawnie dokonać, siły zbrojne USA pozyskają unikatową
platformę powietrzną, która w miarę szybko i tanio da się przystosować do
innych ważnych zadań na współczesnym polu walki, także na odległych teatrach
działań.
Kulisy
powstania projektu, jego dzień dzisiejszy i najbliższą przyszłość opisuje w
swoim artykule J. Brzezina. Temat niewątpliwie aktualny i bardzo ciekawy.
Jednak Autor nie do końca sobie z nim poradził. Po za kilkoma błędami
gramatycznymi pewne wątpliwości budzi terminologia: ISR (systemy rozpoznania
sygnałowego oraz środki do komunikacji i udostępniania danych), str. 47; „…
może skłonić US Navy do eksploatacji MQ-25A jako „tankowców przeznaczonych do
odzysku””, str.46. Ciekawe są też informacje o planowanym osiągnięciu przez
MQ-25A „początkowej zdolności operacyjnej” w roku 2025 (str.48) oraz „wstępnej
gotowości operacyjnej” w roku 2024, str. 46 i 49. Nie mniej intrygująca jest
„analiza aerodynamiczna” interakcji platform, str. 50. Określenie „testy w
warunkach występowania drgań” nie mówi praktycznie nic o jakiego rodzaju testy
chodzi, str. 51. Pięciokrotne powtarzanie informacji o planowanym zakupie 72
seryjnych maszyn potwierdza tylko wrażenie chaosu panującego w tekście.
Powiązane wpisy:
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny
Lotnictwo
1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciejniż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces
Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy
lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był
pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających
dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony
(lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w
numerze
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających
olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem?
Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z
dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł
rozwalił cały numer
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz