sobota, 25 lutego 2023

Skrzydlata Polska ML 2/2023 – pożegnania, pożegnania, pożegnania

Jakieś problemy z prenumeratą sprawiły, że numer styczniowy SP ML dostałem bardzo późno, na tyle późno, że nim zabrałem się do jego opisania, już kończyłem czytać numer lutowy. Zresztą o styczniowym nie było za dużo do napisania. Znacznie ciekawsza jest zawartość numeru bieżącego, choć bardziej pasowałaby do klimatu listopadowej zadumy niż czasu wiosny wypatrywania. Większość materiałów w numerze dotyczy bowiem pożegnań; ludzi, samolotów, idei. 
Odszedł do niebiańskiej eskadry Ryszard Kosioł ostatni z pięciu pierwszych wyszkolonych w Polsce pilotów śmigłowcowych. Czas jest nieubłagany i zgodnie z prawami natury zabiera ostatnich z lotników budujących zręby polskiego lotnictwa po II wojnie światowej. 
Samoloty starzeją się szybciej niż ludzie, przez co możemy być świadkami pożegnań nawet kilku ich pokoleń. Aktualnie na zasłużoną emeryturę odchodzą samoloty powstałe mniej więcej pół wieku temu. Wycofano francuskie Mirage 2000C, a węgierskie Mi-24 podobny los czeka niebawem, co wybrzmiewa ze stron kolejnych artykułów. Pożegnał się także PLL LOT ze swoimi Bombardierami. Swego rodzaju pożegnaniem z ideą taniego, ogólnodostępnego samolotu dyspozycyjno-turystycznego, jakim w założeniu miała być Orka oraz z samym samolotem jest artykuł E Margańskiego. 
Na szczęście kolejny numer będzie już numerem wiosennym.
 
TOP 3 magazynu:
1. Taki sam, ale jednak inny. Postać Edwarda Margańskiego jest dobrze znana w środowisku lotniczym oraz wśród sympatyków lotnictwa. Jak dla mnie to jest polski Burt Rutan, oczywiście na miarę naszych skomplikowanych uwarunkowań historyczno-społeczno-ekonomicznych. W swoim artykule opisuje on historię przepoczwarzania eksperymentalnej konstrukcji, jaką pierwotnie była Orka, w samolot w pełni profesjonalny lub, jak nazywa to autor, zawodowy. Bardzo ciekawa i cenna lekcja nie tylko dla konstruktorów lotniczych, ale także dla pozostałych. Po niej łatwiej jest zrozumieć, dlaczego tak wiele obiecujących konstrukcji powstałych w małych wytwórniach nie przebija się na rynku. Olbrzymie pieniądze, dużo pracy konstruktorów i technologów, ale także dopasowanie do aktualnych potrzeb rynku, czyli sprawna cała biznesowo-marketingowa otoczka są warunkami koniecznymi sukcesu, choć nie dają gwarancji jego osiągnięcia. Tak jak pisze E. Margański, Orka w dojrzałej postaci i z certyfikatem pojawiła się na rynku za późno. Czy podobnie będzie z rodzącym się w bólach seryjnym Flarisem?
2. PLL LOT pożegnały DASH8. Po dwudziestu latach służby Bombardierów, a w sumie ponad sześćdziesięciu, polski przewoźnik pożegnał samoloty z napędem turbośmigłowym. Niewątpliwie jest to wydarzenie ważne i zasługujące na wiodący artykuł numeru. W nim to M. Sigmund szeroko opisuje historię kanadyjskich samolotów latających najpierw w barwach Eurolotu, a następnie LOTu. Zaczyna od okoliczności ich nabycia oraz kulisów przejścia Eurolotu z ATRów na Dashe. Dalej historia udanej służby na polskim niebie, która pomimo kilku incydentów, była całkiem bezpieczna. Na zakończenie opis etapu schyłkowego i wycofania, które jak na polskie warunki, odbyło się w ładnym stylu. Myślę, że za jakiś czas zatęsknimy, jeżeli nie za samymi Dashami, to za charakterystycznym miłym buczeniem pasażerskich turbośmigłowców na naszym niebie. Niewiele ich już pozostało.  
3. Adieu, Charlie. Jak dla mnie Mirage 2000, zwłaszcza w wersji jednomiejscowej, jest jednym z najpiękniejszych i najbardziej eleganckich samolotów w historii lotnictwa. Ze smutkiem, choć ze zrozumieniem i bez zaskoczenia, przyjąłem wiadomość o wycofaniu wersji myśliwskiej ze służby w siłach powietrznych Francji. Fajnie, że wydarzeniu temu poświęcono obszerny, bogato ilustrowany artykuł. Na szczęście sam typ nie znika jeszcze z europejskiego nieba, a być może pojawi się w niedalekiej przyszłości bliżej Polski, z tryzubem no ogonie.
 
Powiązane wpisy:

Skrzydlata Polska 12/2022. Hypki na Papieża
Skrzydlata Polska 11/22 – od Raptora do „traktora”
Skrzydlata Polska 10/22 – Alicja w krainie prądu
Skrzydlata Polska 8/22 – Zamierające pokazy
Skrzydlata Polska 7/22 – pomiędzy rzeczywistością a fantazją
Skrzydlata Polska 6/22 – niskoemisyjna
Skrzydlata Polska 5/22 – helikopter z wyciągarką
Skrzydlata Polska 4/22 – wojna? Jaka wojna?
Skrzydlata Polska – magazyn sprzeczności

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz